blog
Viime viikkoina yritykset ovat saaneet Global Expressin laskulta näyttäviä tarjouksia. Muitakin vastaavanlaisia laskuhuijauksia on ollut esimerkiksi OfficeDirect yrityksellä. Tarjouksen layout on  tehty muistuttamaan laskua. Huijauslaskussa on kaikki laskun tiedot; kuvaus tilatusta tuotteesta, maksettava summa (Total Payable), IBAN-tilinumero ja eräpäivä (Terms of payment). Nämä huijauslaskut ovat aiheettomia, eikä niitä pidä maksaa.

Laskun käsittelijän voi olla vaikea tunnistaa, että kyseessä onkin tarjous, eikä lasku. Ja etenkin jos yrityksessä on suuret laskumäärät, voi yksittäinen huijauslasku jäädä huomaamatta. Useimmissa tapauksissa TARJOUS/OFFER –sana on kuitenkin jossakin kohdassa mainittuna.

Laskulta näyttävän tarjouksen käyttäminen markkinoinnin ja mainostamisen keinona on epäilyttävää ja kyseenalaista. Ensimmäinen mielikuva tarjouksesta on, että tämä on huijausta, eikä huomio kiinnity myytävään tuotteeseen. Asiakas joutuu miettimään onko tilannut kyseisen tuotteen ja ottamaan yhteyttä valelaskun lähettäjään. Aikaa kuluu asian selvittämiseen, eikä tämän jälkeen mahdollinen ostaja varmastikaan enää ostaisi tuotetta. Tosin pahempi vaihtoehto on vielä se, että asiakas maksaa laskun eikä välttämättä saa vastinetta rahoilleen. Onko ns. huijauslaskut tarkoitettu mainostamaan tuotetta ja lisäämään yrityksen näkyvyyttä, myykö yritys todella olemassa olevaa tuotetta? Vai onko nämä pelkästään rahankeruu yrityksiä?

Lisää kommentti

Turvakoodi
Päivitä

FacebookTwitter